Börja i rätt ände, prata med dina kunder

”Keep it simple”, sa min mentor till mig för många år sedan. ”Börja i rätt ände”, säger jag nu till dig.

Inte allt för sällan rusar vi fram. Vi tycker och tänker saker och målar ganska snabbt upp en bild av vad andra har mottagit och uppfattat av vårt budskap. Men om vi i stället stannar upp, och börjar med att fråga våra medmänniskor hur de har uppfattat vad vi försöker förmedla, har vi faktiskt en större chans att nå fram med det vi vill säga. Detta gäller i alla förhållanden där vi har en motpart – i ett förhållande, men även inom företagande, och inte minst inom försäljning.

Under nästan hela mitt verksamma liv har jag arbetat med att skapa och driva lönsam försäljning. Sedan jag, för lite över tre år sedan, fick förmånen att börja jobba som affärsutvecklare har jag fått chansen att träffa och arbeta med många individer. Det de flesta har gemensamt är att de vill förverkliga sina idéer och driva företag, med försäljning av både tjänster eller produkter.

Den rätta änden

Något jag uppmärksammat under dessa tre år är att entreprenörernas fokus ofta hamnar på skapandet och framtagningen av just produkten eller tjänsten, men att den viktiga detaljen, att fråga den potentiella kunden vad hen tycker, lätt glöms bort. Detta trots att det ju är kunden som sitter på den viktiga informationen – den informationen som du som företagare behöver ha med dig i starten av din resa. För det är faktiskt så, att det är just denna värdefulla information – vad kunden tycker om din produkt eller tjänst – som kan vara skillnaden mellan att du misslyckas och att du gör succé. Och det är den informationen som kan göra din startsträcka kortare, billigare och enklare. Dessutom är det ju faktiskt kunden som ska betala för din idé. Och att få hens åsikt är nästan alltid gratis.

Keep it simple

Har du en idé är du varmt välkommen till oss på Science Park – oavsett hur långt du kommit med den. Vi finns till för dig och dina idéer och vi hjälper dig gärna under din företagsresa.

Börja med att boka ett möte med mig eller mina kollegor – det är både kostnadsfritt och konfidentiellt.